dimarts, 19 de juliol del 2011

El carret de Spinning

El carret de pesca és l'encarregat d'enrotllar d'una manera còmode i senzilla el fil que en el llançament hem tirat al mar. A més ens permetrà junt amb la canya treballar la picada d'un peix fins a pujar-lo a terra.

Aquest es una part essencial de l'equip, es molt important que s'adapti perfectament al pescador doncs d'ell depèn que l'artificial "cobri vida".

Actualment en el mercat podem trobar dos tipus de carrets, els anomenats de tambor fix o els de tambor giratori. Per a la pesca a Spinning s'utilitza preferentment el carret de tambor fix que garanteix al pescador un carret robust, ràpid i alhora lleuger. També s'utilitza el carret de tambor giratori, però aquest resulta dificultós d'utilitzar per culpa de la seva excessiva complexitat.
Carret de tambor giratori.


El carret de tambor fix, al col·locar-lo a la canya resta de caps per avall, té un mecanisme intern que permet recollir fil a base de fer rodar una maneta situada al costat del seu cos, ja sigui al costat dret o esquerra (es pot canviar depenent de si la persona és esquerrana o dretana).

Podem diferenciar (a grans trets) varis parts del carret:



1.                Pick- up
2.                Mànec
3.                Peu de subjecció
4.                Maneta
5.                Peu del carret
6.                Sistema de bloqueig
7.                Bobina de tambor fix
8.                Bobina de fil
9.                Fre

En aquest dibuix podem observar les part més importants d'un carret de Spinning. En el número un trobem el pick-up, aquesta peça és la que s'encarrega de deixar sortir (o no) el fil de la bobina (número set). El pick-up pren molta importància quan ens decidim a realitzar un llançament, doncs és en aquest moment quan volem que el fil pugui sortir, així doncs ens disposem a obrir el pick-up mentre que quan l'artificial llançat ja a tocat aigua es llavors quan el tanquem doncs ara volem que el carret reculli el fil llançat.
Per contra la bobina del carret es aquella part on s'emmagatzema el fil, en la pesca a spinning
 aquesta ha de tenir una gran capacitat de línia entre 200 i 300 metres.

Carret de Spinning de tambor fix



La funció del fre en un carret de pesca (nombre nou), consisteix principalment a permetre a la bobina del rodet patinar lleugerament per cedir una mica de fil quan rep una estirada d'un peix. D'aquesta forma, hi ha menys possibilitats que el peix escapi, ja que l'estirada que fa el peix, es veu minvat per la patinada de la bobina i la conseqüent sortida d'uns centímetres de línia evitant així el temut trencament.
Segons el fre podem trobar dos tipus de carrets, els que tenen el fre a la part del davant o pel contrari tenen el fre a la part de darrere. La diferència entre aquests dos a part de lloc on es troben, es poca. Tot i així, són preferibles els carrets amb fre a la part de davant ja que disposen de major grandària i capacitat de fre.
El carret idoni per la pesca a spinning ha de tenir un fre potent (els fabricants solen indicar en quilograms o lliures la potència màxima del fre) però que també ens ofereixi la progressivitat que necessitem a cada moment, per tal que deixi anar fil en el moment idoni.
A l'hora d'utilitzar el fre,del carret aquest ha d'estar aproximadament al vent-i-cinc per cent del pes que suporta la fil. És a dir, si fem servir una línia que suporta 20 quilos, el fre del carret ha d'estar posat a 5 quilos. Una vegada que s'enganxa un peix, es pot optar per augmentar el fre del rodet fins a la meitat de la seva totalitat, sense sobrepassar aquesta mesura per evitar que el peix s'escapi o que trenqui la línia.
Moltes captures es perden precisament perquè el fre és excessiu, cal tenir en compte que el fre d'un rodet ha d'usar-se perquè la línia funcioni fluidament (dins del raonable) i no d'una forma seca i brusca. Per tant mai s'ha de practicar spinning amb el fre del carret tancat, ja que si tenim una bona picada en el moment de la recollida i segons la grandària del peix, pot trencar la línia amb summa facilitat. Si, per contra, pesquem amb el fre fluix, per molt gran que sigui i per molt que tiri la peça, mai trencarà el línia



Com ja hem comentat anteriorment, la canya i el carret de spinning es tenen que adaptar perfectament al pescador. Així doncs trobem que entre la canya i el carret també hi ha d'haver una relació de pes i equilibri, no podem posar en una canya lleugera un carret molt pesat o en una canya molt pesada un carret molt lleuger. Aquest equilibri entre canya i carret tant important alhora de pescar el trobarem molt fàcilment. Si la canya està ben equilibrada amb un carret de pes correcte i tractem de subjectar la canya amb un dit posant-l'ho una mica més amunt del lloc on està el carret haurà de quedar-se anivellada. Si en aquesta zona propera al rodet no podem aconseguir aquesta anivellació variant la posició del nostre dit podem concloure que el pes del rodet és incorrecte. Si una canya no està ben equilibrada amb el seu carret tindrem dificultats per manejar els artificials i notarem més cansament als braços així com a les espatlles.

El carret de Spinning al igual que la canya ha de ser lleuger. Això es degut a que al pescador haurà d'estar una llarga estona amb la canya i carret en mà, si aquest material és molt feixuc aleshores el cansament acabarà per ensorrar la sortida al mar

Una altre característica imprescindible per a un carret de spinning és tindre una recollida de fil ràpida, es a dir que per cada volta de maneta es reculli i dipositi a la bobina el màxim de línia. Per tant diem que el carret ha de tindre un ràtio elevat. El ràtio es un mètode utilitzat en els carrets per expressar la velocitat de recuperació que te aquest.
El ràtio s'expressa per una divisió en el qual el primer número ens diu les voltes que donarà el pick-up i el segon ens diu el número de voltes que donarà la maneta per complir la relació amb el primer nombre. Per exemple, si un carret té un ràtio de 5.5:1 significa que el carret donarà 5.1 voltes per cada moviment complert de maneta.
El ràtio ideal per a un carret de spinning
 ha d'estar entre 5.2:1 i 6:1 per aconseguir la rapidesa i suavitat necessària per enganyar un peix amb l'artificial.



En relació amb el material de fabricació, aquests han d'estar fabricats amb materials lleugers, tals com el grafit, carboni, alumini. Materials que, a part de ser lleugers, també siguin resistents a la corrosió a la que normalment estan exposats el carrets quan es pesca al mar.

El carret de spinning després de la seva utilització es bo passar-li un drap humit per treure-li la possible sal o sorra que pugui contenir després de la sortida de pesca. Si no es treu pot arribar a acabar per inhabilitar el funcionament d'aquest. A més si el carret ha estat mullat o submergit en aigua salada, aquest s'ha de desmuntar, netejar i lubrificar
El carret quan no en fem ús d'ell ha d'estar en un lloc sec, protegit de la humitat i la corrosió i també hem de procurar que alhora de transportar-lo estigui protegit doncs el peu del carret, la maneta o el pick-up es poden trencar amb un petit cop.



2 comentaris:

  1. et felicito pel teu blog Lacosta, es nota que hi poses entusiasme. Felicitats i continua així, aquí tens un seguidor!

    ResponElimina
  2. buen articulo, muy bien explicado, el blog en general esta muy bien tambien! yo tambien tengo ganas de hacer un blog para contar mis experiencias de cuando salgo de pesca en delta ebro pero al final no me acabo de decidir...a ver si lo empiezo ya! saludos!

    ResponElimina